お知らせ

Mさん(女生徒)都立三鷹中等教育学校

フェティスにきて早くも3か月経ちました。人間関係で随分苦労しましたが、今では出会えて心から良かったと思える仲間に囲まれて生活しています。
入学した早々は、同じダルメニーの寮で新しく入ってきた子たちとずっと一緒にいました。
同じクラスにダルメニーの子が一人しかいなくて、もっと交友の輪を広げたいと思いつつもなかなか緊張して誰にも話しかけられずもどかしく最初の数日を過ごしました。一気に友達を増やすきっかけになったのは、生物と化学で積極的に話しかけてくれたある人です。隣にいつも座ったり授業後一緒に移動したりとあちらの方から接近してくれて、普段の何倍か人見知りが発動していた私でも「この人なら安心して話せるんだ」と感じました。不思議にも一人でも友達がいると自信が増してほかの人にも話しかけられるようになります。今では友人に囲まれて楽しく生活しています。フェティスが日本と大きく違うところは、年齢差があまり意味を持たないということです。私にとって同学年の子たちよりも下の学年の子たちの方が気安く話しかけられて友達になりやすかったです。アクティビティにいけば年齢差関係なく誰とでも話すので、そこでfifth formの子たちと仲良くなれました。 私はlに所属しています。最近はcrochet にはまっていて、冬期休暇に友人の祖父母のお宅に滞在した際クリスマスプレゼントとしてミトンやツリーの飾りを手作りして贈りました。心から喜んでもらえて、新しいことに挑戦してよかったと思いました。
授業は最初GCSEsをやらなかった私にとって持っている知識や形式が違っていて戸惑うこともが多くありました。化学では、結合やorganic chemistry の知識は私の方が多いのに実験や薬品の色の変化について、また実験を自分で設計したりしくみを説明したりするのはフェティスに長くいた生徒の方が遥かに上手にできました。しかしacpri を活用したり自由時間に先生に聞きに行ったりしてその面での遅れを取り戻す機会はたくさんあります。生物ではA levelの試験の質問がとてもひねくれていて知識はあってもどうやって記述すればいいのかわからなくて今でも困ることがあります。数学はpureは日本でやっていたことに比べてはるかに易しいので、隙間にMATやSTEPの問題を解いていると良いです。もともとstatsは得意ではないフィールドなので教科書の問題をたくさん解きました。

クリスマス休暇中、私は友人の祖父母のお宅に12日間お泊りさせていただきました。彼らはスコットランドの北の海岸のNairnという美しい街に住んでいます。もともとは療養地として栄えた街で、美しい海岸の散歩は忘れがたい経験です。その友人の家族はとても伝統的なスコットランドの家族で、歴史ある家に泊まって伝統にのっとってクリスマスを過ごすのはかけがえのないcultural experience でした。晩餐としてturkey and all the trimmings (roast turkey and stuffings, roast potatoes, parsnips, brussel sprouts, pigs in blankets, red cabbage) をごちそうになり、デザートのChristmas pudding にブランデーをかけて火をつけて部屋に入る名誉に預かり、25日の朝にはベッドにプレゼントの山とオレンジが置かれていて、スコットランドのクリスマスを満喫できました。一家族と一緒に生活することで、日本とはまた違うイギリスの礼儀正しさを学ぶこともできました。家族だからか、日本よりも温かみのある思いやりが窺えました。How are you, how was your day? などもっと他人のことに興味のある、相手がどう一日を過ごしているのか知りたいという感じの礼儀正しさがイギリスの作法だと思います。

次の学期ではオックスブリッジを目指す生徒用の準備が本格的に始まるので、段階的に、徐々に自分のプレッシャーを大きくしていきたいと思います。


I cannot believe it has already been three months since I came to Fettes. I had some troubles in the social aspect at first but now I feel blessed to live and learn with the people I have.

When I first entered Fettes, I was always with the girls from Dalmeny. I only shared one class with a fellow Dalmenian and although I was yearning for new friends, I was too nervous to accost anyone. The first few days were spent in frustration. Then I made a friend who became the key for me to boost my social circle. He was in my chemistry and biology and made considerable effort to befriend me, which put me at ease and made me gain the confidence to talk to other people even in my very shy state. I am now enjoying Fettes life to the fullest. Something that differs from Japan here is that difference in age is not of large consequence. For me it was easier to talk to slightly younger people than students in lower sixth because they were less intimidating, and I did not feel like I had to impress them. I befriended many fifth formers through my activities (crochet and knitting club, maths society, chemistry society, volleyball) with whom I talk to whenever I pass them. recently crocheting has preoccupied much of my time. I made mittens and Christmas decorations for my friend’s family with whom I stayed with for a while during the Christmas holidays. The sight of them loving the gifts made me applaud my past self for trying out something new.

In class, because I did not to GCSEs, I did not have the same knowledge as the others did and the styles were vastly different which confused me a little bit. In chemistry for instance, I knew more about bonding and organic chemistry but when it came to doing practicals or planning a practical, my classmates were far superior. In biology the A level exam questions are not so straightforward that will allow you to get marks just by having the relevant knowledge. You must be able to use the pieces of information you learned, pierce them together, and explain and describe the oddly specific questions. I need to work on how to put my thoughts into words in a concise way. In maths, what we are doing is far easier than what I had been doing in Japan, so I like to work on MAT or STEP questions whenever I have a bit of spare time in class. I like that I am provided with ample opportunity to ask questions like acpri.

During the Christmas holidays, I stayed with my friend’s grandparents’ house in Nairn, a town at the north of Scotland for 12 days. It was the most fantastic experience. Nairn used to be a place where people would have summerhouses or come when they want to improve their health and so it is renowned for its beauty. I cannot forget the stroll along the beach with my friend. Her family, being heavily Scottish, let me experience how to spend Christmas in Scottish tradition. For Christmas dinner we had turkey and all the trimmings, and I was bestowed the honour of entering the dining room holding the Christmas pudding lit ablaze with brandy. In the morning of the 25th, I woke up to a pile of presents at the foot of my bed complete with an orange. I am infinitely grateful to them for letting me experience all the Scottish Christmas had to offer. By living with a family, I also learned the British politeness which differs from the Japanese politeness in a few interesting points. Perhaps it was because they were family, but I thought the British politeness had more warmth and interest in the other one’s life and welfare, represented by frequent inquiries of “How are you?” “How was your day?”.

Next term I expect the preparation to apply for Oxbridge starts to become more serious. I would like to put a little bit of pressure slowly but surely onto myself.